صنعت و معدنویژه ها

کاربرد مقاطع فولادی در ساخت تجهیزات شهری

به گزارش صنعت کار، امروزه ازدیاد جمعیت موجب شده که نیاز به مسکن افزایش یابد و صنعت ساختمان سازی به یکی از مهم‌‌ترین صنایع کشور تبدیل شود.

اصلی‌‌ترین مصالح مورد استفاده در این صنعت انواع مقاطع فولادی است که ساخت ساختمان بدون آن‌ها امکان پذیر نیست. مقاطع فولادی تاثیر بسزایی در افزایش مقاومت و استحکام ساختمان‌ها دارند و موجب می‌شوند ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و زلزله و هرگونه تنش و فشاری بسیار مقاوم باشد و کمتر دچار آسیب شود. مقاطع فولادی در اشکال مختلفی تولید می‌شود و هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند.

اگر می‌خواهید در مورد کاربرد مقاطع فولادی در ساخت تجهیزات شهری اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی‌ها و خواص انواع مقاطع فولادی

از انواع مقاطع فولادی به دلیل خواص بی‌نظری که دارند در ساختمان سازی استفاده می‌شود. از جمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

تاب کششی

انواع فولادها دارای مقاومت ارتجاعی مختلفی هستند و این مقاطع مطابق با نیازهای موجود تولید می‌شوند. امروزه کارخانه‌های فولاد سازی در کشور فولادهای مختلفی را با تاب کششی متفاوت تولید و عرضه می‌کنند.

ضریب انبساط

ضریب انبساط فولاد با دمای متغیر ۲ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد برابر با ۲ درصد محاسبه می‌شود. به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و اکسید شدن فولاد در مقابل رطوبت و نمک ، در ترکیب آن آلیاژهایی مانند مولیبدن، وانادیوم، نیل و کرم به کار می‌رود. همچنین از روی، رنگ یا قلع اندود نیز سطح فولاد را پوششمی‌دهند تا از پوسیدگی آن جلوگیری کنند.

شکل پذیری

از دیگر خواص فولاد می‌توان به شکل پذیری آن اشاره نمود که موجب شده مقاطع فولادی متنوعی با استفاده از آن تولید شود. از جمله این مقاطع می‌توان به نبشی، ناودانی، ورق فولادی، ریلی، موتور، تسمه فولادی و … اشاره نمود.

قابلیت اتصال

تمامی مقاطع فولادی را می‌توان با استفاده از اتصال خشک یا تر به یکدیگر متصل کرد تا قطعات یکپارچه‌ای ایجاد شود.

انواع محصولات فولادی

انواع محصولات فولادی در صنایع مختلف مانند صنعت ساختمان سازی کاربردهای گسترده‌ای دارند. به طوری که عملا ساخت و ساز بدون استفاده از آن‌ها امکان پذیر نیست. از جمله انواع محصولات فولادی می‌توان به انواع تیرآهن، انواع میلگرد، انواع ورق فولادی، انواع لوله فولادی، ناودانی، قوطی، نبشی، سپری و پروفیل اشاره نمود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع ورق فولادی

در ساختمان سازی از ورق‌های فولادی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده می‌شود. در ساخت سقف‌ها انواع ورق‌های فولادی به طور مستقیم به کار می‌رود. اما به صورت غیر مستقیم نیز مقاطعی از ورق فولادی تولید می‌شود و در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پرکاربردترین ورق‌ها در تولید انواع پروفیل‌ها می‌توان به ورق‌های ایجاد شده با استفاده از نورد گرم یا ورق سیاه اشاره نمود. به همین دلیل قیمت ورق سیاه و کیفیت آن تاثیر بسزایی در قیمت محصولات ایجاد شده با آن دارد.

انواع میلگرد

یکی از کاربردی‌‌ترین محصولات فولادی در ساختمان سازی انواعمیلگرد است، ازاین‌رو توسط کارخانجات متعددی به صورت گسترده در کشور تولید می‌شود. میلگردها با دسته بندی‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به دسته بندی با توجه به شکل ظاهری اشاره نمود که بر اساس آن دو نوع ساده و آجدار دارد.

انواع میلگردهایی که در داخل کشور تولید می‌شود عمدتا استاندارد روسی دارند و در ۴ گروه کلی A1، A2، A3 وa4 قرارمی‌گیرند که در این میان A1 میلگرد ساده و سه مدل دیگر آجدار هستند. استاندارد میلگرد ویژگی‌های مختلفی از آن را نشانمی‌دهد که از جمله آن می‌توان به خواص مکانیکی، نوع آج، جنس، نوع کاربرد و قیمت میلگرد اشاره نمود. میلگردهایی که عمدتا در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع آجدار هستند. این مقاطع فولادی بر اساس کاربردی که دارند تحت فرآیندهای ثانویه‌ای مثل کشش، برش و خمش قرار می‌گیرند و به شکل خاموت، رکابی و سنجاقک استفاده می‌شوند.

انواع تیرآهن

یکی دیگر از کاربردی‌‌ترین مقاطع در ساختمان سازی و ساخت اسکلت ساختمان‌ها انواع تیرآهن است. تیرآهن‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک در بخش خاصی از ساختمان مورد استفاده قرارمی‌گیرند تا ایمنی و استحکام سازه حفظ گردد. انتخاب نادرست این تیرآهن‌ها موجب می‌شود که تاثیر نامطلوبی بر استحکام ساختمان داشته باشد. انواع تیرآهن‌ها بر اساس استاندارد تولید و شکل ظاهری که دارند به چهار دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند.

تیرآهن IPE استاندارد اروپا و ایران
تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه
تیرآهن IPB بال پهن
تیرآهن لانه زنبوری CPE

انواع لوله فولادی

لوله‌های فولادی از مقاطع بسیار کاربردی هستند که برای انتقال انواع سیالات مثل نفت، گاز، آب، مواد دارویی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل بسیار حساس هستند. این مقاطع در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. مدل درزدار از طریق شکل دهی ورق فولادی و جوشکاری درز تولید می‌گردد. این در حالی است که لوله‌های فولادی بدون درز که به مانیسمان معروف هستند با شکل دهی شمش فولادی تولید می‌شوند. در ساختمان سازی از انواع لوله فولادی برای انتقال آب و گاز و همچنین استحکام بخشی در بخش‌های متفاوت سازه استفادهمی‌کنند.

نبشی و ناودانی

نبشی‌ها با شکل حرف L و ناودانی‌ها با شکل حروف C و U تولیدمی‌شوند. اصلی‌‌ترین روش دستهبندی انواع نبشی و ناودانی بر اساس شیوه تولید آن‌ها متفاوت و در دو مدل فابریک و پرسی ساخته می‌شوند. نوع فابریک این مقاطع از طریق نورد شمش فولادی و نوع پرسی آن به واسه پرس ورق فولادی تولید می‌شوند. نبشی و ناودانی‌های فابریک در مقایسه با پرسی از کیفیت بالاتری برخوردارند، ازاین‌رو قیمت نبشی فابریک خیلی بیشتر است. نبشی‌ها و ناودانی کاربردهای گستردهای در ساختمان سازی دارند و در قسمت‌هایی مانند ستون، تیر، خرک و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمدتا نبشی‌ها برای نبشی کشی در ساختمان و در جهت استحکام دهی به آن به کارمی‌روند.

محصولات مفتولی

مفتول نیز از آلیاژهای بسیار کاربردی در تولید انواع تجهیزات است و در ساخت محصولات مفتولی از این آلیاژ استفاده می‌کنند. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که محصولات مفتولی دارد از آن به عنوان یک محصول مادر یاد می‌کنند.

قوطی و پروفیل

قوطی و پروفیل‌ها نیز کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و در صنعت ساختمان سازی عمدتا برای ساخت درب وپنجره آهنی از آن‌ها استفاده می‌شود. قوطی و پروفیل‌ها در اشکال مختلفی تولید شده و از مقاطع کوچک آن برای ساخت نرده‌های فلزی و آلومینیومی استفاده می‌کنند. مقاطع بزرگتر آن نیز که ستون نام دارند برای ساخت ستون و اسکلت فلزی به کارمی‌روند. به طور کلی از پروفیل‌ها برای ساخت در و پنجره، راه پله‌ها، نرده کشی دیوار خانه، پیاده روها و خیابان‌ها استفادهمی‌کنند. در ساخت درب‌های آهنی بزرگ نیز عمدتا از پروفیل نبشی و در ساخت کرکره‌های مغازه‌ها از پروفیل ناودانی استفادهمی‌کنند.

یکی از پر کاربردترین قوطی و پروفیل‌ها در ساختمان سازی پروفیل‌های آلومینیومی هستند که به دلیل وزن کم و سبک و انعطاف پذیری بالا عمدتا در ساخت درب و پنجره ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروفیل‌ها دارای طول عمر بالایی بوده و به تعمیر و نگهداری خاصی نیاز ندارند. ازاین‌رو بسیار پر فروش هستند. برای اطلاع از قیمت آلومینیوم در مشهد به وب‌سایت‌های معتبر عرضه کننده انواع مقطع فولادی مراجعه نمایید.

پروفیل‌های ساختمانی به دو گروه باز و بسته تقسیم بندیمی‌شوند. از جمله پروفیل‌های باز می‌توان به تیرآهن،تسمه، ناودانی، میلگرد، نبشی و چهار پهلو اشاره نمود. پروفیل‌های درب و پنجره ساختمانی، پروفیل درب‌های کرکره برقی، لوله و قوطی، پروفیل UPVC نیز با توجه به شکل ظاهری که دارند از نوع پروفیل بسته هستند.

ورق

ورق‌های فولادی محصولاتی با سطح صاف و مسطح هستند که عمدتا از جنس فولاد و آهن تولید می‌شوند. ورق‌ها از طریق نورد سرد و گرم در کارخانه تولید شده و انواع مختلفی دارند که هر یک کاربرد خاصی داشته که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ورق سیاه

ورق‌های سیاه برخلاف نام‌شان اصلا سیاه نیستند و به دلیل اینکه براق و صیقلی نیستند به این اسم معروف شده اند. ورق‌های سیاه را با روش نورد گرم تولید می‌کنند وعمدتا در ساخت لوله‌های درزدار، ساخت انواع پروفایل، ورق کف خودروها، تانکر سازی و کشتی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق روغنی

یکی از انواع ورق‌ها، ورق روغنی است که بر خلاف ورق سیاه به دلیل صاف و صیقلی بودن به ورق روغنی معروف شدهاند. ورق روغنی که به روش نورد سرد تولید می‌شود در تولید ورق گالوانیزه، لوازم خانگی، تولید لوله و … استفاد می‌شوند.

ورق گالوانیزه

ورق‌های فولادی در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار دارند و به دلیل آنکه تولید آن‌ها به صورت ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی خیلی پر هزینه است معمولا از روش گالوانیزاسیون استفادهمی‌کنند. از این ورق‌ها معمولا در تولید کابینت، لوله‌های انتقال آب، تولید سقف سوله و مخازن نگهداری آب به کار می‌برند.

ورق رنگی

ورق رنگی همان ورق‌های گالوانیزه با پوشش رنگی الکترواستاتیک هستند و در ۱۵ رنگ متفاوت تولید می‌شوند. معمولا از ورق رنگی در ساخت آلاچیق و شیروانی، تولید سقف سوله، تولید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تولید لوازم خانگی، انواع سقف و نمایداخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌کنند.

ورق برنجی

ورق برنجی نیز از دیگر انواع ورق است که از ترکیب دو فلز مس و روی تولید می‌شود. ورق برنجی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و ویژگی‌های منحصربه فردی که داشته و کاربردهای گسترده‌ای دارند. از جمله کاربردهای این ورق‌ها می‌توان به  لوله کشی، ساخت مغزی قفل‌ها و دستگیره درب‌ها، لوازم خانگی، صنایع تزئینی و تولید مهمات جنگی اشاره نمود.

قیمت انواع مقاطع فولادی

محصولات فولادی از اهمیت خاصی در بین مصرف کنندگان برخوردار هستند و از اصلی‌‌ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی محسوب می‌شوند. ازاین‌رو قیمت آن‌ها و نوسانات قیمتی که دارند بسیار حائز اهمیت است. مخصوصا در پروژه‌های ساختمان سازی که برآورد هزینه‌های پروژه و مدیریت آن برای مهندسان و معماران خیلی اهمیت دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نوسانات قیمت ارز قیمت مواد اولیه این مقاطع ثابت نیست و دائما تغییر می‌کند.ازاین‌رو نمی‌توان قیمت مشخص و ثابتی برای هر یک از محصولات فولادی اعلام نمود. به طور کلی فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت این مقاطع موثر است که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع مقاطع، کیفیت مواد اولیه، استانداردها، روش تولید، کارخانه سازنده، میزان تقاضا، حجم سفارشات، قیمت ارز و … اشاره نمود. بنابراین برای اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی مورد نظر خود باید به وبسایت‌های مرجع ارائه دهنده این مقاطع مراجعه کرده یا با کارشناسان فروش این مجموعه‌ها تماس حاصل نمایید.

خرید انواع مقاطع فولادی

امروزه وب‌سایت‌های مختلفی در زمینه عرضه انواع مقاطع فولادی و آهنی مشغول به فعالیت هستند. اما با توجه به قیمت بالای این مقاطع و اهمیت کیفیت و استاندارد بودن آن‌ها باید حتما از مراکز معتبر که محصولات با کیفیت و از برندهای معتبر را ارائه می‌دهند برای خرید اقدام کنید.

از معتبرترین مجموعه‌هایی که در این زمینه مشغول به فعالیت است شرکت آهن رسان است که به صورت تخصصی در زمینه تامین انواع مقاطع فلزی، محصولات فولادی و آهنی فعالیت دارد. این مجموعه همواره در تلاش است انواع مقاطع را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار دهد و نیاز آن‌ها را برطرف نماید. ازاین‌رو می‌توانید با اطمینان خاطر از کیفیت و قیمت محصولات این مجموعه برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز پروژه‌های ساخت وساز خود به وب‌سایت آن مراجعه کنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا