صنعت و معدنویژه ها

قابلیت صادرات ۳۰۰ میلیون‌دلاری در صنعت مبلمان وجود دارد/ لزوم تلفیق دانش و مهارت

به گزارش صنعت کار –  «امیر ملاحسنی» امروز (پنجشنبه) در جریان دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی صنعت مبلمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: یکی از دغدغه‌های امروز اساسی کشور و مرتبط با شعار سال موضوع اشتغال آفرینی است؛ در این راستا تعامل صنعت و دانشگاه می‌تواند بسیار مثمرثمر واقع شود.

وی بیان‌داشت: اگر امروز بخواهیم نگاه تئوری صرف به مسائل داشته باشیم نمی‌توان مشکلات را حل کرد، همچنین نمی‌توان نسبت به مسائل و مشکلات موجود نگاه غیرعلمی داشت.

این استاد دانشگاه معتقد است: تلفیق صنعت و دانشگاه در بسیاری موارد می‌تواند در رشد و شکوفایی کشور مؤثر باشد.

وی ادامه داد: در خروجی دانشگاه‌ها نیز شاهد چالش‌ها و مشکلاتی نظیر عدم برخورداری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از مهارت کافی هستیم، همچنین پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های دانشگاهی باید به سمت تلفیق علم و مهارت و نزدیک‌کردن هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه برود که در این صورت از بار مشکلات خواهد کاست.

ملاحسنی که معاون بازاریابی و فروش و تحقیق و توسعه یک شرکت تولید مبلمان اداری نیز هست، خاطرنشان‌ کرد: امروز صنعت مبلمان و صنایع وابسته و زنجیره ارزش آن دارای سهم دست‌کم هشت‌درصدی از اشتغال آفرینی کشور است. به صادرات ۵۰ تا ۶۰ میلیون‌دلاری سالیانه این صنعت اشاره کرد که می‌تواند تا ۳۰۰ میلیون دلار نیز افزایش یابد و گفت: تحقق این مهم نیازمند حمایت از این صنعت و اشتغال آفرینی آن است.

وی، به اقدامات بسیار خوب انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بنیاد نخبگان و همچنین دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای در این زمینه اشاره و ابراز امیدواری کرد: این حمایت‌ها سرعت اشتغال‌زایی، تولید باکیفیت و رقابتی و صادرات را در این صنعت افزایش دهد.

وی، تأمین مواد اولیه باکیفیت خارجی را یکی از مشکلات این صنعت برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه تعرفه‌های واردات باید به حداقل برسد تا مواد اولیه راحت‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه، همچنین به فرسودگی ماشین‌آلات و خطوط تولید اشاره کرد که منجر به افزایش خطای اندازه‌گیری و در نتیجه کاهش کیفیت تولیدات شده است.

وی درعین‌حال یادآور شد: دولت در سال‌های گذشته با افزایش تعرفه‌های واردات محصولات نهایی مبلمان، سبب شد تا میزان صادرات از واردات این محصولات پیشی بگیرد که اقدامی مثبت بود.

وی خاطرنشان کرد: برخورداری از نیروی انسانی متخصص و ماهر در کنار انرژی ارزان، از جمله مزیت‌های کشور است که در کنار سایر مقوله‌ها از جمله کارکردن روی مباحث تحقیق و توسعه و بهبود بازاریابی و بازار رسانی محصولات می‌تواند به ارتقای صادراتی این صنعت کمک کند.

این نمایشگاه که روز گذشته افتتاح شده تا ۱۷ تیر پذیرای علاقه‌مندان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا