چند رسانه ایگوناگون

پمپ بشقابی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش صنعت کار، انتقال و به جریان انداختن سیالات با میزان فشار متفاوت در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. همانطور که از کمپرسورباد برای تولید هوای فشرده استفاده می شود، مدل های مختلف پمپ برای انتقال آب در شرایط گوناگون به کار می آیند. پمپ بشقابی چیست و به چه کاری می آید؟

پمپ های بشقابی وظیفه تنظیم جریان فشار آب را دارند. این تجهیزات همگام با پمپ های جتی، توانسته اند به عنوان بهترین گزینه برای افزایش فشار آب شناخته شده و تبدیل به انتخاب بسیاری از ساکنین ساختمان جهت تامین آب مورد نیازشان شوند. قبل از خرید پمپ بشقابی باید درباره مشخصه ها، کاربرد، مزایا و معایب آن اطلاعات کافی به دست بیاورید.

پمپ آب بشقابی چیست؟

پمپ های بشقابی تجهیزات مکانیکی هستند که به منظور انتقال و به جریان انداختن سیال ها استفاده می شوند. این دستگاه ها این کار را به وسیله روترها و با ایجاد انرژی چرخشی انجام می دهند. روترها فشار و سرعت را بیشتر می کنند و مایعات را به سمت خروجی می فرستند.

مهمترین قطعه در پمپ های بشقابی پروانه ها هستند. این قطعه ها پره ها و منافذ منحنی خاصی دارند و با طراحی و نصب بین ۲ دیسک به واسطه شفت به موتور پمپ متصل خواهند شد. پروانه ها می توانند با سرعتی حدود ۳۰۰۰ دور بر دقیقه بچرخند.

در پمپ های بشقابی از پروانه هایی از نوع بسته استفاده می شود؛ به همین دلیل این پمپ ها آب دهی و ارتفاع بیشتری نسبت به تجهیزات مشابه دارند. در صورتی که از این دستگاه ها برای مایع هایی با گرانروی پایین استفاده کنید، بیشترین عملکرد و بازدهی را از آنها خواهید داشت.

پمپ های بشقابی را می توان زیر مجموعه ای از پمپ های سانترفیوژی نیز به شمار آورد؛ چون بعد از اینکه جریان سیال وارود پروانه می شود، با سرعت زیاد در امتداد محور چرخیده و به واسطه نیروی گریز از مرکز منتقل خواهد شد.

انواع پمپ بشقابی برای انتقال آب

با علم بر اینکه انواع پمپ بشقابی چیست، بهتر می توانید تصمیم بگیرید کدام نوع این تجهیزات برای ساختمان و محیط کار یا زندگیتان به کار می آیند. انواع این دستگاه ها عبارت هستند از:

پمپ های جابجایی مثبت

این پمپ ها عمق آب را افزایش می دهند و برای همین آب کمتری پمپ دهی خواهد شد. با این دستگاه فشار کمتر و جریان بیشتر می شود.

پمپ های سانتریفیوژی

از این تجهیزات می توانید برای مایع های روانتر استفاده کنید. این دستگاه ها برای مایعاتی با ویکسوزیته پایین تر نیز به کارتان می آیند. نحوه عملکرد پمپ های سانترفیوژی به این صورت است که فشار مایع بیشتر می شود و سپس به واسطه شیارهای اطراف پروانه ها به خارج نیز منتقل خواهد شد.

آشنایی با مشخصات پمپ بشقابی

شما باید بدانید که مشخصات پمپ بشقابی چیست تا با در نظر گرفتن ویژگی های این دستگاه ها برای خریدشان اقدام کنید:

قابلیت پمپاژ مایعاتی با ویسکوزیته بین ۰.۱ تا ۲۰۰ cP
قابلیت استفاده در موقعتی که فشار مایعات کم و ظرفیت بالا است.
در صورت استفاده برای مایعات ویسکوز در عملکردشان افت خواهند داشت.
عدم مکش در زمان خشک بودن و عدم تناسب برای کاربردهایی با جریان عرضه شده متناوب (در واقع این دستگاه ها باید ابتدا با مایع ها پر شوند).
آسیب زدن سیالاتی با گرانروی بالا به تجهیزات این دستگاه

پمپ بشقابی چه کاربردهایی دارد؟

شما باید بدانید که کاربردهای پمپ بشقابی چیست تا با شناخت زمینه استفاده از این دستگاه ها متوجه شوید که آیا به کارتان می آیند یا نه؛ در ادامه لیستی از مهمترین کاربردهای این قطعه ها را برایتان قرار می دهیم:

افزایش فشار آب ساختمان ها
تقویت فشار آب خانگی
قابلیت استفاده در صنایع مختلف مثل دامداری، کشاورزی یا کارخانه ها
قابلیت انتقال آب به بخش های مختلف تاسیسات

۶ مزیت پمپ های بشقابی

پمپ های بشقابی به دلیل مزیت ها و ویژگی های مثبت تبدیل به انتخاب اول بسیاری از افراد شده اند. اما مزیت های پمپ بشقابی چیست؟

طراحی ساده
قیمت مناسب و مقطوع
قابلیت دسترسی راحت به بیشتر قطعه های این دستگاه
قابلیت سرویس و تعمیر راحت در صورت خرابی
ایجاد فشار و ارتفاع مناسب
ایجاد سر و صدای پایین و حفظ آرامش ساکنین ساختمان حین استفاده از آن

معایب پمپ آب بشقابی چیست؟

پمپ های بشقابی نیز مانند بسیاری از تجهیزات مشابه، علاوه بر مزیت ها و ویژگی های مثبت، برخی ویژگی های منفی نیز دارند که از آنها به عنوان عیب های این محصول یاد می شود. در ادامه این مشکل ها را بررسی می کنیم:

امکان اینکه پمپ خاموش نشده و یکسره شود، وجود دارد.
امکان آسیب دیدگی اتومات آنالوگ در مدت زمانی کوتاه و سریع وجود دارد.
در صورتی که شیر باز نباشد، احتمال اینکه پمپ کار کند، وجود دارد.
در صورت وجود هوا در ورودی لوله، آب به داخل آن جریان نخواهد دشت.
با سیالات ویسکوز عملکرد مناسبی ندارد.

بررسی تفاوت پمپ بشقابی و جتی

از آنجا که از پمپ بشقابی و جتی برای ساختمان ها استفاده می شود، شما باید تفاوت آنها را با یکدیگر بدانید! پمپ های بشقابی سر و صدای کمتری نسبت به نمونه های جتی تولید می کنند و برای استفاده در ساختمان های مسکونی یا کاری گزینه بهتری به شمار می آیند. در واقع از آنجا که پمپ های جتی پرتاب آب بیشتری دارند، سر و صدای بیشتری نیز به وجود می آورند.

پمپ های جتی بیشتر برای مصارف صنعتی به کارتان می آیند و از چرخش بالاتری نسبت به پمپ های بشقابی برخوردارند. این دستگاه ها می توانند هد و فشار بالاتری نیز تولید کنند.

نحوه عملکرد این دستگاه ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در واقع سیال ها در دستگاه های بشقابی ابتدا وارد پروانه می شوند و سپس با نیروی گریز از مرکز خارج خواهند شد. در همین حین فشاری خاصی توسط دستگاه به وجود می آید و سیال را به حرکت در می آورد. در این دستگاه ها میزان فشار پمپ بر عوامل مختلفی مثل تعداد پروانه ها، قطر پروانه ها، میزان باز و بسته شدن پروانه ها، حجم ورود یال و… بستگی دارد.

حرف آخر؛ پمپ بشقابی برای افزایش فشار آب

در مناطقی که فشار آب پایین دارند، مثل باغ ها و آپارتمان های مرتفع؛ برای حل مشکل از انواع پمپ استفاده می کنند. پمپ بشقابی هم یکی از مدل های پرکاربرد است که انتقال آب با فشار بالا را از طریق روتر و انرژی جنبشی انجام می دهد. از پمپ آب بشقابی جا به جایی مثبت برای انتقال آّب با جریان زیاد و فشار کم استفاده می شود و مدل سانتریفیوژی آن، برای سیالات روان و خروج آن ها با فشار زیاد به کار می رود. قیمت مناسب، سر و صدای کم و امکان تعمیر راحت از مزایای این وسیله محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا