صنعت و معدنویژه ها

کاربرد ورق فولادی

به گزارش صنعت کار، بهتر است بدانید ورق های فولادی در انواع مختلف کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص می دهند و کاربرد هر کدام با دیگری متفاوت است؛ زیرا به طور مثال ویژگی های ورق سیاه با گالوانیزه تفاوت دارد. برای بررسی کاربرد ورق های فولادی مختلف که به صورت کلی شامل ۷ دسته بندی اصلی هستند، می توان تعدادی از مصارف هر ورق را به شرح زیر نام برد:

  • ورق سیاه فولادی: صنایع ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت ماشین آلات صنعتی و سنگین، پتروشیمی، لوله سازی، تجهیزات نفتی، سد سازی، پل سازی، ساخت ریل راه آهن و …

این مصارف به علت وجود ویژگی هایی مانند استحکام، مقاومت فشاری، کششی و پیچشی، انعطاف پذیری، خاصیت چکش خواری، جوشکاری و همچنین داشتن گریدهای متنوع و بازه ابعادی گسترده در ورق سیاه به عنوان اولین محصول تخت فولادی است.

  • ورق اسیدشویی : ساخت ورق های سرد، صنعت خودروسازی، ساخت مخازن تحت فشار، لوله های انتقال نفت و گاز، صنعت ساخت و ساز و …

ورق های اسیدشویی در واقع از پاکسازی ورق سیاه و اسیدشویی آن تولید می شوند و به همین علت کاربردهای مشابهی با این فلز دارند. با این حال تنوع زیادی در کیفیت ها و ابعاد نداشته و برای برخی از مصارف این صنایع به کار می روند.

  • ورق روغنی : صنعت لوازم خانگی، خودروسازی، ساخت ورق های گالوانیزه و پوششی، تولید قطعات الکتریکی، بشکه سازی، کانتینرسازی، رادیاتورسازی و …

محصولات سرد یا روغنی از طریق انجام فرآیند نورد سرد بر روی ورق سیاه تولید می شوند و دارای استحکام کششی منحصر به فردی هستند. خواص مکانیکی این فلزات تحت این فرآیند بسیار بهبود پیدا کرده و با داشتن ضخامت کم و در عین حال مقاومت بالا، انعطاف پذیری، رنگ پذیری و … در مصارف بسیاری به کار برده می شوند.

  • ورق گالوانیزه : ساخت بدنه و شاسی خودروها، بدنه و تجهیزات داخلی لوازم خانگی، ساخت سینی و کابل های برق، بدنه رایانه ها و تجهیزات سرمایشی گرمایشی، ساخت لوله و انواع پروفیل های باز و بسته در ساختمان سازی، تولید پلیت، ساندویچ پانل های سقفی و دیواری، ساخت انواع ورق های رنگی و شیروانی و …

فولاد گالوانیزه به علت داشتن مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، زنگ زدگی، خوردگی و رطوبت یکی از محبوب ترین فلزات به شمار می آید و از پوشش دهی ورق های روغنی به وسیله فلز روی و روش غوطه وری گرم تولید می شود. این فلز دارای استحکام کششی مناسب نسبت به گریدهایی که دارد می باشد. همچنین قابلیت انعطاف پذیری و رنگ پذیری در آن سبب استفاده برای تولید شیت های رنگی و شیروانی یا فرمینگ گردیده است.

  • ورق رنگی : ساخت انواع محصولات فرمینگ یا شیروانی و مصارفی مشابه با فولاد گالوانیزه

شیت های رنگی نیز از رنگ آمیزی ورق گالوانیزه تولید می شوند و تنها مقاومت کمی بیشتری در برابر شرایط جوی مختلف دارند.

  • ورق شیروانی یا فرمینگ : پوشش دهی انواع سقف ها، دیوارها، نماهای داخلی و خارجی، درب های مختلف، حصار دور زمین و … در انواع مکان ها و فضاها، کانتینرسازی

شیت های فرمینگ یا شیروانی با طرح های مختلف از فرم دهی ورق های گالوانیزه رنگی تولید می شوند.

  • ورق قلع اندود : بسته بندی صنایع غذایی، ساخت قوطی اسپری، بشکه سازی، درب و بدنه قوطی های کنسرو، روغن و …

محصولات قلع اندود طولانی ترین فرآیند تولید را داشته و از پوشش دهی ورق های سرد به وسیله فلز قلع تولید می شوند.

سایت fagerhult.com درباره ورق های فولادی مینویسد:

Black sheet, also referred to as iron plate, is an untreated sheet metal that is extremely prone to rusting, at different rates depending on the composition of the external environment. To avoid corrosion, the sheet plate is surface treated (powder coated, for example), usually using an epoxy-polyester mixture. The coating process is free of aromatic solvents and heavy metals.

ورق سیاه که به آن صفحه آهن نیز گفته می شود، یک ورق فلزی تصفیه نشده است که به شدت مستعد زنگ زدگی است، با نرخ های متفاوت بسته به ترکیب محیط خارجی. برای جلوگیری از خوردگی، صفحه ورق تحت درمان سطحی قرار می گیرد (مثلاً با پوشش پودری)، معمولاً از مخلوط اپوکسی-پلی استر استفاده می شود. فرآیند پوشش عاری از حلال های معطر و فلزات سنگین است.

سایت Alibaba  درباره کاربرد ورق سیاه فولادی می نویسد:

The advantages of using black iron sheet metal are numerous. Its robustness and malleability make it a preferred material for various applications. The sheets’ resistance to deformation and their ability to be customized into different shapes and sizes allow for a wide range of uses, from construction to decorative projects. Moreover, the aesthetic appeal of corrugated black metal roofing adds a modern and sleek look to buildings, combining functionality with design.

ترجمه:

مزایای استفاده از ورق آهن مشکی بسیار زیاد است. استحکام و چکش خواری آن را به یک ماده ترجیحی برای کاربردهای مختلف تبدیل می کند. مقاومت ورق‌ها در برابر تغییر شکل و قابلیت سفارشی‌سازی آن‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، طیف وسیعی از کاربردها، از ساخت‌وساز تا پروژه‌های تزئینی را ممکن می‌سازد. علاوه بر این، جذابیت زیبایی شناختی سقف های فلزی سیاه راه راه، ظاهری مدرن و براق به ساختمان ها می بخشد و عملکرد را با طراحی ترکیب می کند.

سایت ahaninfo.ir  درباره ورق های فولادی می گوید:

همان طور که پیش تر اشاره کردیم طی فرایند و مراحل مشخصی تغییرات و واکنش هایی در ورق های فلزی به وجود می آید که منجر به تولید ورق های سیاه با گرید های (کیفیت) مختلف از جمله ST52 و ST37 و ST44 که رایج ترین آن ها هستند، خواهد شد. میزان مقاومت و تنش این ورق ها نیز با عددهایی که در گرید آن ها قرار داده شده است تعیین می گردد. هر چه عدد کیفیت ورق بالاتر باشد، به همان نسبت مقاومت آن بیشتر خواهد شد.

 

سایتaanddstore.co.ke   درباره ورق سیاه فولادی می نویسد:

The roofs are designed in such a way that they are protected from natural calamities such as hail, fire, and earthquakes. The steel makes the roof non-combustible and is able to stand earthquakes. The steel-plated BLACK SHEETS are lightly weighted. They weigh nearly 1.5 pounds per square foot. This feature of the steel makes it easy to install and fit the roof. It saves the time and effort that is needed to fix the roof.

ترجمه:

سقف ها به گونه ای طراحی شده اند که از بلایای طبیعی مانند تگرگ، آتش سوزی و زلزله در امان باشند. فولاد باعث می شود سقف غیر قابل احتراق باشد و در برابر زلزله مقاومت کند.

ورق های سیاه با اندود فولادی وزن کمی دارند. وزن آنها نزدیک به ۱.۵ پوند در هر فوت مربع است.

این ویژگی استیل نصب و جابجایی سقف را آسان می کند. این باعث صرفه جویی در زمان و تلاش لازم برای تعمیر سقف می شود.

جمع بندی

کاربردهای دیگر ورق فولادی شامل صنایع دریایی، صنایع نفت و گاز، صنایع پالایشگاهی نیز میشود. در صنعت دریایی، ورق فولادی به عنوان یک جزء اصلی از ساختمان کشتی ها و سازه های فلزی در فضاهای دریایی، کاربرد فراوانی دارد. ورق فولادی با ویژگی های خوبی که دارد، ابزاری قابل اعتماد در ساختمان ها و صنایع مختلف است. با توجه به تنوع کاربردها و قابلیت های آن، استفاده از ورق فولادی در پروژه ها و ساختمان ها بسیار موثر و مناسب است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا