برترچند رسانه ایگوناگونویژه ها

سبدگردانی مناسب کدام دسته از سرمایه‌گذاران است؟

به گزارش صنعت کار، افراد در بازار سرمایه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم امکان سرمایه‌گذاری دارند. در سرمایه‌گذاری مستقیم شخص به صورت مستقیم و با توجه به تجربه و دانش خود اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند، در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم فرد می‌تواند مبلغی را در اختیار یک تیم متخصص و حرفه‌ای دارای مجوزهای لازم از سمت سازمان بورس قرار دهد.

به افرادی که تجربه و دانش لازم یا فرصت کافی برای انجام معاملات را ندارند، توصیه می‌شود که یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی را انتخاب کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه خرد افراد را جمع‌آوری کرده و در دارایی‌های مختلفی همچون سهام، گواهی سپرده کالایی، اوراق با درآمد ثابت و … سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ادامه نیز با سبدگردانی اختصاصی آشنا خواهید شد.

سبدگردانی اختصاصی

به شخصیت حقوقی که با انعقاد قرارداد بین سرمایه‌گذار و خود، می‌بایست به جای سرمایه‌گذار و در چارچوب قرارداد اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار برای کسب بازدهی کند، سبدگردان گفته‌ می‌شود.

این اوراق شامل سهام شرکت‌های مختلف، اوراق خزانه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گواهی سپرده کالایی و … است که تنها مدیریت آن توسط سبدگردان انجام می‌شود و دارایی به صورت کامل متعلق به سرمایه‌گذار خواهد بود.

در این روش سبدگردان بک سبد منحصر به فرد با توجه میزان سرمایه فرد، سطح ریسک‌پذیری، سلایق سرمایه‌گذار و … تشکیل می‌دهد. سبدگردان‌ها با مجوز دریافت شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، امکان انجام فعالیت را دارند و برای شروع سرمایه‌گذاری نیاز به انعقاد قرارداد منحصر به فرد بین شخص و سبدگردان است.

با توجه به اینکه سبدگردانی در دهه‌های اخیر مورد توجه افراد قرار گرفته است، در ادامه با ویژگی‌های یک شرکت سبد‌گردان آشنا می‌شویم.

مزایا و محدودیت‌های سبدگردانی

مدیریت ریسک، مدیریت دارایی، تحلیل بازار توسط تیم حرفه‌ای و متخصص و در نتیجه داشتن یک سرمایه‌گذاری اصولی و مطلوب، وجود انعطاف برای خرید سهم متناسب با سلیقه شخصی سرمایه‌گذار و … از مزایای سبدگردانی اختصاصی است.

با توجه به اختصاصی بودن فرآیند سبدگردانی و هزینه‌های بالاتر آن، معمولا حداقل سرمایه توسط شرکت سبدگردان تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که این حداقل سرمایه برای هر یک از شرکت‌های سبدگردانی متفاوت است.

این نوع از سرمایه‌گذاری با توجه به مدت قرارداد (معمولا حداقل یک سال) بلند مدت محسوب می‌شوند و برای خروج دارایی قبل از مدت تعیین شده، با توجه به قرارداد مابین شخص و سبدگردان، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. همچنین ممکن است از سمت شرکت سبدگردان جریمه‌هایی برای خروج زودتر از موعد افراد از قرارداد تعیین شود.

لازم به ذکر است، سبدگردان‌ها با توجه به اینکه برای هر فرد به صورت اختصاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند، امکان اعلام سود ثابت و مشخص برای همه سرمایه‌گذاران را نخواهند داشت. همچنین میزان سود سبدگردان ارتباط مستقیمی با بازدهی سبد دارایی سرمایه‌گذاران دارد. به همین دلیل، یک شرکت سبدگردان، تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کند.

سبدگردان مطلوب

برای انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی، نیاز به بررسی سابقه سبدگردان، تیم مدیریتی، کارمزد سبدگردانی و … وجود دارد. زیرا با بررسی عملکرد سبدگردان در سال‌های گذشته می‌توان گزینه مناسب‌تری را انتخاب کرد، به بیان دیگر با داشتن موفقیت‌های بیشتر در مدیریت سبد مشتریان، سابقه یک شرکت سبد‌گردان مشخص می‌شود و سرمایه‌گذار نیز با اعتماد بیشتری اقدام به شروع سرمایه‌گذاری می‌کند.

برای ارائه خدمات سبدگردانی، نیاز به اخذ مجوزهای لازم از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و همچنین وجود شرایط خاصی مانند تایید صلاحیت مدیران، نداشتن سابقه کیفری موسسین و … نیز وجود دارد.

مورد بعدی برای انتخاب یک سبدگردان مطلوب، میزان کارمزد دریافتی است. کارمزد سبدگردانی بر اساس قوانین سازمان بورس اوراق بهادار و قرارداد مابین مشتری و سبدگردان تعیین می‌شود.

این کارمزد از دو بخش کارمزد عملکرد و کارمزد مدیریت تشکیل می‌شود، کارمزد مدیریت با توجه به میزان دارایی تحت مدیریت یک عدد ثابت است و کارمزد عملکرد نیز با توجه به مقدار سود و بازده کسب شده توسط شرکت سبدگردان متغیر است و در زمان قرارداد بین فرد و سبدگردان تعیین می‌شود.

در انتها نیز می‌توان گفت که شرکت سبدگردان با برگزاری جلسات دوره‌ای بین خود و سرمایه‌گذار، ارائه گزارش‌های دوره‌ای به سرمایه‌گذار، داشتن یک سامانه اختصاصی برای دسترسی سرمایه‌گذار به میزان دارایی، ایجاد سبد متنوعی از سهام، داشتن پشتیبانی مداوم و … می تواند خدمات بهتری را به سرمایه گذاران ارائه دهد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا