تاپصنعت و معدنویژه ها

آیا باید نگران مهاجرت فارغ التحصیلان معدن بود؟

به گزارش صنعت کار، با وجود این موفقیت ، شورای مواد معدنی استرالیا در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که بر اساس ثبت نام در دانشگاه ، پیش بینی می شود استرالیا در سال های آینده شاهد کاهش مهندسان معدنکاری واجد شرایط باشد.

دلایل این امر روشن نیست ، اما کارشناسان قبول دارند که این موضوعی  است که بخش معدن باید در دهه آینده یا قبل از آنکه مشکل ایجاد کند ، براى آن راهکارى پیدا کند.

برخی کارشناسان حوزه معدن این کشور معتقدند، دستاورد مثبت برای این کاهش آن است که کمبود مهارت در بین جوانان در این بخش باعث می شود مهندسی معدن برای افرادی که دارای تخصص هستند به فرصت شغلی سودآور تبدیل شود.

حال با توجه به این موضوع،  مهندسی معدن توسط دولت استرالیا برای “مهاجران ماهر” در “لیست مهارت های استراتژیک میان مدت و بلند مدت” قرار گرفته است.

 

شاید این موضوع زنگ خطرى براى مهندسان بخش معدن ایران باشد. فارغ التحصیلانى که به دنبال یافتن کار در رشته مورد علاقه خود ناکام مانده و مهاجرت را در اولویت خود قرار می دهند. این درحالی است مسئولان کشور در نظر دارند در آمدهای بخش معدن که دارای ذخایر ارزشمندی است را جایگزین درآمدهای نفتی کنند. از سویی دیگر توسعه این بخش نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی و اشتغالزایی ایفا می کند اما تحقق این موارد نیازمند سرمایه گذاری، استفاده از نیروی متخصص و … است.

هومان خواجه نصیری مشاور توسعه بازار در حوزه صنایع معدنی در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به مهاجرت نیروهای فارغ التحصیل بخش معدن، اظهار کرد: کشورهای مهاجرپذیر برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود ، هر سال تعدادی متخصص و فرد ماهر خارجی را بر مبنای برنامه های توسعه ایی و استانداردهایشان در رشته های مختلف جذب می کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا ، کشورهای کانادا و استرالیا از اصلی ترین مقاصد مهاجرت کاری برای مهندسان معدن ، به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران هستند.

خواجه نصیری تصریح کرد: استرالیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو جهان در حوزه معدنکاری، برای سال های ٢٠١٩ تا ٢٠٢٢ میلادی به حدود ١۶٠ مهندس معدن تازه نفس در هر سال نیاز دارد و این در حالی است که خروجی دانشگاه های این کشور برای سال جاری میلادی در حدود ٩٠ مهندس معدن خواهد بود . درنتیجه دولت استرالیا قصد دارد اولویت جذب مهندس معدن خارجی را که از تخصص و مهارت لازم در تطابق با استاندارهای مهاجرتی این کشور برخوردار باشد، افزایش داده و در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به علاقه مندی برخی فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن دانشگاه های کشور به مهاجرت، اظهار کرد: اگرچه جاری شدن این تصمیم ، شیب مهاجرت مهندسان معدن از ایران را نیز به این کشور افزایش خواهد داد اما از سویی دیگر رقابت با کاندیدهای سایر کشورها از جمله لهستان ، پرو ، ترکیه ، آفریقای جنوبی ، اکراین و…  نیز تخصصی تر خواهد شد که عبور از آن سختر از گذشته خواهد بود . به عنوان مثال وقتی از معدنکاری زیر زمینی مس  صحبت می کنیم یک مهندس معدن اهل پرو ، بدون شک تخصص بیشتری نسبت به یک مهندس معدن ایرانی دارد ، چرا که ما عملا در معدنکاری زیر زمینی دستاورد خاصی در کشور نداشته ایم.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا