تاپصنعت و معدنویژه ها

تامین مالی آسان با ورود معادن کوچک به بورس

به گزارش صنعت کار، بخش معدن و صنایع معدنی نیز یکی از بخش های پرطرفدار بورس است به طوری که در سال های اخیر سهام شرکت های معدنی مورد استقبال سهامداران قرار گرفته است. حال نوبت به حضور معادن کوچک و متوسط در بورس رسیده است، اتفاقی که می تواند تامین مالی برای آنها را آسان کرده و منجر به توسعه بخش معدن شود.

حسن روحانی رییس جمهوری کشور روز پنجشنبه در آیین افتتاح چهار طرح توسعه ای شرکت ملی مس، اظهار کرد: معادن کوچک و متوسط را به بورس ببریم تا مردم بتوانند سهام یک معدن را بخرند، این اتفاق هم باعث رونق و گشایش بازار بورس می‌شود و معادن زودتر می‌توانند فعال شوند.

روحانی خطاب به وزیر صنعت معدن تجارت گفت: معادن کوچک و متوسط را به بورس وارد کنید مشخصات معادن را وارد کرده تا مردم سهام معادن و یا کل معدن را بخرند، آیا چنین برنامه‌ای دارید؟

رییس جمهور گفت: بورس باید زمینه زمینه واگذاری زمین‌های بزرگ دولت در بورس را فراهم کند، تا مردم بتوانند در بورس آنها را خریداری کنند. علاوه بر این باید معادن کوچک و بزرگ در بورس عرضه شود تا مردم بتوانند سهام معادن را در بورس خریداری کنند.

وی ادامه داد: بحث‌هایی در مورد واگذاری معادن در گذشته وجود داشت که انشاالله امروز وجود ندارد، در گذشته هر شخصی در معادن حضور داشت، سهمی داشت و یک بخش‌هایی از معادن را در اختیار می‌گرفت و به اسم خود می‌کرد و سال‌ها این معادن بدون بهره برادری باقی می‌ماند. با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود همه این موانع برداشته خواهد شد.

درحالی رییس جمهور پیشنهاد ورود معادن کوچک به بورس را مطرح کرد که از سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دادند. حال امروز با ورود این معادن به بورس می توان شاهد رونق هرچه بیشترآنها بود که در نهایت منجر به توسعه بخش معدن و پررنگ شدن نقش آن در اقتصاد می شود.

شفاف شدن معاملات

اما باید دید سهام داران از حضور معادن کوچک و متوسط در بورس چطور استقبال می کنند.

حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «صنعت کار» و با اشاره به پیشنهاد رییس جمهور، اظهار کرد: به طور کلی بازار سرمایه با توجه به ماهیت خود منجر به شفاف شدن کسب و کارها و تامین مالی ارزان می شود. درواقع با ورود به بازار سرمایه واسطه ها از میان می روند.

وی ادامه داد: اینکه ماهیت کسب و کارها به چه صورت است به طیف سرمایه گذاران بر می گردد که آن را انتخاب می کنند. زیرا در بورس ما شاهد حضور افرادی با گرایش ها و علایق متفاوت هستیم که بر این اساس به سراغ کسب و کارهایی رفته و در آن سرمایه گذاری می کنند.

ستاک با بیان اینکه افرادی در حوزه معدن مشغول به فعالیت اقتصادی هستند، افزود: با ورود معادن کوچک و متوسط به بورس این افراد جزء بازیگران بورس می شوند و می توانند بدون دخالت دلالان و به صورت شفاف معاملات خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: درواقع آنها می توانند هر نسبتی از معدن را خرید و فروش کنند. شاید امروز امکان خرید و فروش ۱ تا ۰.۵ درصد از معدن وجود نداشته باشد اما با پذیرفته شدن در بورس این امکان فراهم و هر شخصی می تواند براساس سرمایه خود خرید کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ورود این معادن به بورس خرید و فروش را آسان تر کرده و پس از آن شاهد خواهیم بود سرمایه گذاران قدیمی بورس نیز به سمت این حوزه می آیند. درواقع این اقدام منجر به رونق فعالیت های اقتصادی در حوزه معادن کوچک و متوسط مقیاس می شود.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا