برگزیدهتاپصنعت و معدنویژه ها

٧ محور اصلى در دستور کار وزارت صمت/بدنبال افزایش توان صادراتى هستیم/راه اندازى و تکمیل ٢٩ طرح معدنى

به گزارش خبرنگار صنعت کار، وى ادامه داد: با حضور دکتر مدرس خیابانى به عنوان سرپرست وزارتخانه این برنامه ها تایید شد.
زرندى افزود:٧ محور مشخص و ۴٠ پروژه مشخص شد. ٢۴ پروژه ادامه برنامه هاى سال گذشته است.
وى در ادامه اضافه کرد: توسعه ساخت داخل، کنترل واردات، صادرات، معدن، فناورى، تامین مالى و سرمایه گذارى، بهبود فضاى کسب و کار ازمحورهای یاد شده است.
وى بااشاره به توسعه ساخت داخل بیان کرد: تکمیل نهضت ساخت داخل و فعال سازى ظرفیت هاى خالى از مهمترین برنامه هاى این محور است.

زرندى همچنین افزود: در حوزه تعمیق و‌ توسعه ساخت داخل ۱۱ پروژه مهم در دست اقدام داریم.همچنین در حوزه معدن پنج برنامه داریم که راه اندازی معادن غیرفعال را به عنوان مکمل طرح معادن کوچک اضافه کرده ایم.
به گفته وی، صادرات به ۱۵ کشور همسایه را در حوزه افزایش توان صادراتی دنبال می کنیم.

وى با اشاره به برنامه هاى بخش معدن افزود: امسال می خواهیم ۱۰۲۰ معدن غیرفعال را فعالسازی کنیم.
زرندى ادامه داد: در حوزه صنعت اگر کارخانه ای زیر ظرفیت کار می کند روی ارتقای ظرفیتش به جای ایجاد کارخانه جدید کار می کنیم.
وى بیان کرد: توسعه صنعت و‌ معدن با فناوری ممکن است، موضوع انقلاب چهارم صنعتی به عنوان یک تحول از سال گذشته شکل گرفت. با توجه به این موضوع به شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها در حوزه صنعت امسال توجه داریم.

وی با بیان اینکه با پاردوکس نقدینگی در کشور مواجهیم، افزود: در ساختار معاونت طرح و برنامه وزارتخانه دفتر تامین مالی را تعبیه کردیم.امسال کمبود نقدینگی در تولید و افزایش نقدینگی در بازار را با استفاده از پل بازار سرمایه و‌ بورس جبران می کنیم.

به گفته زرندى، زمینه ورود ۱۰۰ شرکت صنعتی و‌ معدنی را به بورس برای تامین مالی فراهم مى شود.
۱۴۵۰ میلیارد تومان از سه شرکت بزرگ در همین مدت انتشار اوراق داشتیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت تصریح کرد: در سال گذشته در ۱۶۰۰ ردیف کالایی ممنوعیت واردات داشتیم و‌ امسال این رقم را به ۲۵۰۰ ردیف کالایی رساندیم.
زرندى اظهار کرد: در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ ایجاد ثبات نسبی در شرایط کلان اقتصادی داشتیم.

وى همچنین افزود: بر اساس امار بانک مرکزی رشد صنعت ۲.۱ درصد بوده است، معدن ۱.۲ درصد رشد داشته است.
زرندى درباره طرح هاى در دست انجام، بیان کرد:
طرح های با پیشرفت کاری بالای ۸۰ درصد ۳ هزار و ۹۰۰ طرح، بالای ۶۰ درصد ۱۲ هزار و ۸۰۰ طرح و بالای ۲۰ درصد ۱۹ هزار و ۹۶۰ طرح است.
وى با اشاره به پویش طرح هاى ملى بیان کرد: تکمیل و بهره برداری از ۲۰۰ طرح پیشران بزرگ با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال حدود ۴۰ هزار نفر را امسال در دستور کار داریم.

به گفته وى، تکمیل این طرحها با مدنظر قراردادن تکمیل زنجیره ای تولید کالاها مدنظر قرار گرفته است.

زرندى همچنین افزود: امسال علاوه بر سرمایه گذاری و اشتغال، موضوع فناوریهای نوین نیز مدنظر است.

وى همچنین در ادامه این نشست بیان کرد: ۱۲ استان به عنوان استانهای کم برخوردار بخش صنعت، معدن و‌ تجارت انتخاب شدند که در شش محور به آنها برنامه داده ایم. در این ۱۲ استان، تکمیل ۱۰۳ طرح نیمه تمام، ۱۴۷ فعالیت زیرساختی، ۲۲ طرح ایجادی و ۱۸ فعالیت بازرگانی را هدف گذاری نمودیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت تصریح کرد: تکمیل و راه اندازی ۲۹ طرح معدنی، ۱۷۷ واحد راکد در ۱۲ استان کمتر برخوردار، هدفگذاری شده است.

وى با اشاره به تسهیلات بانکى اظهار کرد: کل تسهیلات پرداختی بانکها در سال گذشته ۹۷۵ میلیارد تومان بوده که ۳۱۷ میلیارد تومان آن مربوط به بخش صنعت بوده است. در سال گذشته ۳۲ درصد تسهیلات پرداختی بانکها مربوط به حوزه صنعت بوده است.

زرندى افزود: تا امروز ۱۱ هزار میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرونا را داشتیم.

وى در ادامه اظهار کرد: در سه ماهه امسال ۱۴۵۰ میلیارد تومان سه شرکت بزرگ از بورس و بازار سرمایه، تامین مالی گرفتند.در سه ماهه امسال ۱۷ درصد انتشار اوراق بخش صنعت و‌ معدن در بورس رشد داشته است.

به گفته وى، ۵۰۰ شرکت بزرگ برای ورود به بورس اعلام آمادگی کرده اند، برای ۱۴۸ شرکت پذیرش انجام شد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا