تاپصنعت و معدنویژه ها

نگران تامین مواد اولیه هستیم

به گزارش صنعت کار، تامین مواد اولیه از جمله کنسانتره و گندله یکی از دغدغه های اصلی فولادسازان شده است. هرچند وزارت صمت تلاش می کند با کنترل صادرات و موضوع قیمت گذاری بحث تامین مواد اولیه را حل کند.

مختار بخشیان، معاونت بهره برداری فولاد مبارکه درباره این موضوع به «صنعت کار»، اظهار کرد: در حال حاضر اصلی ترین نگرانی ما مربوط به تامین مواد اولیه است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های ما پیگیری تامین مواد اولیه معدنی یعنی کنسانتره و گندله است. اگر این موضوع حل شود دیگر نگرانی از بابت برنامه های تولیدی وجود ندارد.

بخشیان با اشاره به وضعیت دپوی مواد اولیه، بیان کرد: خوشبختانه با همکاری های صورت گرفته وضعیت سال جاری بهتر است اما خیلی مطمئن نمی توانیم صحبت کنیم زیرا شرایط عادی نیست.

وی همچنین درباره تحریم های وضع شده و تاثیر آن افزود: خوشبختانه تحریم ها و کرونا هیچ تاثیری بر روند تولید نداشته است.

آن طور که مشخص است موضوع مواد اولیه می تواند مشکلاتی بیش از تحریم را برای صنعت فولاد به همراه داشته باشد. اما شاید مهمترین نکته همراهی معدنی ها در کنار فولادی ها باشند تا نیازهای زنجیره ارزش تامین شود.

شاید موضوع قیمت گذاری در زنجیره باعث شده بالادستی های زنجیره در مقابل پایین دستی ها قرار بگیرند. آزادسازی قیمت ها می تواند یکی از راهکارهای این موضوع باشد. اتفاقی که شاید انگیزه معدنی ها را برای تامین نیاز داخلی افزایش داده و در ادامه آن صادرات مواد خام را کاهش دهد.

درواقع نزدیک شدن به قیمت های جهانی می تواند شرایط تامین مواد اولیه برای فولادی ها فراهم کند زیرا معدنی ها انتظار دارند مواد اولیه متناسب با قیمت جهانی به دیگر حلقه های زنجیره داده شود.  این اتفاق با کاهش صادرات اعتبارات لازم برای توسعه بخش معدن را نیز تامین خواهد کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا