تاپنفت و پتروشیمیویژه ها

کرونا بار دیگر پیش بینی های نفتی را برهم زد

به گزارش صنعت کار، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۶۰ سنت معادل ۳.۰۶ درصد کاهش به ۵۰ دلار و ۶۶ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه نیز امروز با یک دلار و ۴۵ سنت معادل ۲.۹۵ درصد کاهش به ۴۷ دلار و ۶۵ سنت رسید.

این کاهش در پی جهش دوباره ویروس کرونا در انگلیس صورت گرفته است. کاهش قیمت نفت با شیوع جهانی ویروس کرونا به یکی از اخبار پر تکرار تبدیل شده است.

شیوع این ویروس توانست بر میزان تقاضا تاثیر گذاشته و قیمت را کاهش دهد. اتفاقی که بارها منجر به برگزاری جلسات مختلف در اوپک شد. کاهش تولید یکی از اقداماتی بود که اوپک می توانست در برابر این بحران از خود نشان دهد. البته در این میان برخی تولیدکنندگان جهانی نفت آن را پذیرا نبودند.

با وجود نگاه مایوس کننده به بازار نفت، فایزر توانست بار دیگر امید را به این بازار بازگرداند. با انتشار خبر تولید واکسن کرونا از سوی شرکت دارویی فایزر نه تنها بازار نفت بلکه تمامی بازار های جهانی رشد را از سر گرفتند. نفت نیز از این رشد هرچند اندک بی نصیب نماند و پیش بینی ها برای افزایش تقاضا آغاز شد.

در همین زمان در ایران نیز، دولت بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد که در آن صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت پیش بینی شده است. صادراتی که در صورت حل مشکلات برجام و رفع تحریم ها می تواند قیمت نفت را کاهش دهد. البته کارشناسان حوزه نفت و انرژی این  پیش بینی را بیشتر قدرت نمایی سیاسی می دانند. اما در صورت ورود دوباره ایران به بازار جهانی، قیمت ها می تواند کاهشی جدید را تجربه کنند.

اما جهش دوباره کرونا در اروپا توانست قبل از اتفاقات سیاسی بازار نفت را با کاهش همراه سازد.

مشاهده گونه جدید کرونا در انگلیس و تشدید محدودیت های مسافرتی در اروپا موجب افزایش مجدد نگرانی ها در خصوص کند شدن روند ترمیم اقتصادی گشته است. موضوعی که ظرف چند هفته گذشته با شروع واکسیناسیون اتفاقات مثبتی را برای اقتصاد پیش بینی می کرد بار دیگر توانست این ترمیم را به تاخیر اندازد.

به دلیل خوش بینی نسبت به آغاز واکسیناسیون کرونا که می تواند سبب احیای اقتصاد جهانی شود، بازار نفت در طی یک ماه اخیر تمام عوامل منفی را نادیده گرفته بود، اما اکنون به نظر می رسد که پیش بینی های مثبت سرمایه گذاران از سال ۲۰۲۱ رنگ باخته است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه ریاست نشست اضطراری کابینه این کشور برای بحث در خصوص سفرهای بین المللی با توجه به شیوع گونه جدید ویروس کرونا را عهده دار خواهد بود. دولت جانسون همچنین مشغول بررسی جزئیات توافق نهایی در خصوص برگزیت است. گفته می شود گونه جدید ویروس کرونا ۷۰ درصد قابلیت سرایت بیشتری نسبت به گونه اصلی دارد.

درواقع کرونا توانسته تمامی پیش بینی ها را تحت تاثیر خود قرار دهد و سرمایه گذاران و اقتصاددانان را سردرگم کند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا