تاپصنعت و معدنویژه ها

بازار فولاد، از افزایش قیمت تا کرونای انگلیسی/ آیا جهش قیمت در راه است؟

به گزارش صنعت کار، با شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی با مشکلاتی همراه شد و معادن و واحدهای صنایع معدنی بخشی از هدف گذاری های خود را کاهش دادند. اما با انتشار خبر تولید واکسن بازارهای جهانی واکنش مثبت داشته و تحلیلگران به آینده خوش بین هستند.

البته در این میان شیوع ویروس کرونای جدید در انگلیس نگرانی هایی را ایجاد کرده است و بازارهایی مانند نفت را حت تاثیر قرار داده است. اما با این حال پیش بینی می شود صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱ رشد ۲درصدی در قیمت ها را تجربه کند.

فراموش نکنیم که در سال جاری فولاد کاهش ۷ درصدی قیمت را تجربه کرد به همین دلیل رشد ۲ درصدی در سال ۲۰۲۱ آن را به جایگاه قبلی باز نمی گرداند بلکه کمی بازار را از نگاه منفی خارج خواهد کرد.

هرچند چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد نقش اساسی در بازار این محصول دارد اما باید فراموش کرد، ویروس کرونا در یک سال اخیر تمام پیش بینی های اقتصادی را برهم زده است. از سویی دیگر کرونا توانست بر واردات محصولات به کشورهای مختلف اثر گذار باشد، حال با شیوع نوع جدیدی از این ویوروس واردات محصول به اروپا می تواند با محدودیت های جدید همراه شود.

اما در این میان اگر نگاه به تولید فولاد کشور داشته باشیم خواهیم دید، با افزایش ظرفیت و اجرای طرح های توسعه تولید فولاد به چشم انداز ۱۴۰۴ نزدیک می شود. رقمی که بخشی از آن باید روانه بازارهای صادراتی شود. بازاری که تحریم ها تا حدود ورود به آن را سخت کرده است و امروز درگیر همه گیری کرونا هم شده است.

با این حال مشکل صنعت فولاد در ایران تنها به موضوع صادرات ختم نمی شود، بلکه مشکلات داخلی از جمله ورود دولت به بحث قیمت گذاری و موضوعاتی همچون عرضه در بورس باعث شده تا تولیدکنندگان بخش زیادی از زمان خود را به رفع و حل مشکلات داخلی پرداخته و انرژی کمتری را به مطالعه بازارهای بین الملل اختصاص دهند. درحالی که مشکلات اقتصادی در کشور و افزایش ناگهانی قیمت در برخی بازارها از جمله مسکن منجر به رکود و کاهش تقاضا شد. این موضوع توانست تقاضای فولاد در بازار داخلی را کاهش دهد.

البته در این میان و پس از تنش های بازارارز و طلا مردن به سراغ بازار سرمایه رفته و علاقه مند به خرید کالاهایی همچون فولاد شدند، تقاضایی که توانست بر قیمت ها اثر گذار باشد .

حال در کنار پیش بینی های بازار جهانی فولاد، کارشناسان داخلی نیز معتقدند پس از تصمیمات اخیر دولت و اجرای شیوه نامه فولاد، قیمت این محصول با جهش همراه می شود. این جهش می تواند تمامی حلقه های زنجیره را تحت تاثیر قرار داد و کنترل بازار برای دولت را دشوار کند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا