تاپصنعت و معدنویژه ها

فولاد سردرگم در میان تصمیمات دولت و مجلس

به گزارش صنعت کار، چندى پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ شیوه نامه فولاد تلاش کرد تا بازار متعادل شد و امضاهاى طلایى و رانتموجود در بازار حذف شود.

تدوین شیوه نامه با مخالفت هاى بسیارى مواجه شد اما صنایع پایین دستى فولاد این اقدام را در راستاى حذف رانت و تامین مواد اولیه درستمى دانستند.

مخالفت ها تا جایى بالا گرفت که بار دیگر جلسه اى براى اصلاح موارد با حضور معاون اقتصادى رییس جمهور برگزار شد اما پس از این جلسهو عدم اصلاح موارد شیوه نامه جهت اجرا، ابلاغ شد.

طى دوهفته از ابلاغ شیوه نامه، بازار تا حدودى کنترل شد اما این اتفاق ناشى از اجراى شیوه نامه نبود، بلکه کاهش تقاضا و ثبات تقریبى قیمتدلار توانست اهرم کنترلى بر بازار باشد.

در آن سوى ماجرا، مجلس شوراى اسلامى معتقد است شیوه نامه فولاد ضمانت اجرایى نداشته و باید طرح جامع فولاد که مجلس آن را تدوینکرده اجرایى شود.

درواقع در این میان دولت و مجلس هر کدام بدنبال دستیابى قدرت در بازار فولاد هستند، زیرا این صنعت امروز یکى از اصلى ترین بخش هاىصادرات غیرنفتى است و براساس چشم انداز ١۴٠۴ بدنبال تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و صادرات بخشى از آن است.

اما متاسفانه در آن سوى متجرا این تولیدکنندگان فولاد هستند که با وجود قوانین مختلف سردرگم شده و مجبور هستند با احتیاط در مسیر توسعهحرکت کنند.

هرچند دولت تلاش مى کند بازار فرلاد را آرام کند اما فعالان این بخش معتقدند به زودى قیمت ها افزایشى خواهد شد.

مجلس نیز معتقد است، قیمت فولاد باید به کمتر از ١٠ هزار تومان برسد، نائب رئیس مجلس با اشاره به وعده وزیر صمت مبنی بر اینکه قیمتفولاد به کمتر از ۱۰ هزار تومان می رسد، گفت: با توجه به مصرف انرژی، پرداخت دستمزد کارگران و تسهیلات دریافتی، قیمت هر کیلوگرم فولادنباید از ۸۵۰۰ تومان بیشتر باشد.

نیکزاد درباره قیمت فولاد و سیمان در بازار گفت: تولید فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تن و مصرف ۱۵ میلیون تن است، از سوی دیگر تولیدسیمان داخلی به ۶۰ میلیون تن و مصرف داخلی حدود ۵۰ میلیون تن است.

به گفته وی، جلسات متعددی با دو سرپرست قبلی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و وزیر کنونی برگزار شده و این افراد به صراحت اعلامکرده اند که با توجه به مصرف انرژی، پرداخت دستمزد کارگران و تسهیلات دریافتی، قیمت هر کیلوگرم فولاد نباید از ۸۵۰۰ تومان بیشتر باشد،این در حالی است که نرخ فولاد در یک بازه زمانی از قیمت جهانی فراتر رفته بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وعده وزیر صمت توضیح داد: رزم حسینی وعده داده که قیمت فولاد به کمتر از ۱۰ هزار تومان میرسد، اما در دو هفته گذشته بهای این کالا روند صعودی گرفته است. در جلسه روز گذشته، مسئولان مربوطه قول مساعد دادند که قیمت فولاد بهکمتر از ۱۰ هزار تومان برسد.

این موضوع نشان مى دهد که همچنان تصمیمات براى فولاد دستورى است و دولت علاقه اى به کاهش قدرت خود در این حوزه ندارد.

انتهاى پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا