تاپصنعت و معدنویژه ها

جهش نرخ ارز و قوانین صادرات فولاد را کاهشی کرد

به گزارش خبرنگار صنعت کار، صنعت فولاد براى دستیابى به افق ١۴٠۴، در سال هاى اخیر  سرمایه گذارى هاى بسیارى انجام داده است تا تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را محقق کند.

اما این در حالى است که تحقق این افق نیازمند زیرساخت هاى مهمى از جمله توسعه اکتشافات، تجهیزات، حمل و نقل و … است.

نگاهى کلى به زنجیره ارزش نشان مى دهد تنها حلقه فولاد مورد توجه مسئولان بوده و عمده توسعه ها در این حلقه انجام گرفته است.

اما با این وجود سال گذشته بار دیگر دولت به بهانه کنترل بازار فولاد و کوتاه کردن دست دلالان، به موضوع قیمت گذارى وارد شده و در مقابل براى تامین نیاز داخل صادرات را محدود کرد.

محدودیت در صادرات کاهش ١۵ درصدى را به همراه داشت.

احسان دشتیانه عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در این باره معتقد است، سال ٩٩ سال مانع تراشى براى صادرات بود.

وى افزود: در سال جاریی و با توجه به فرمایشات رهبری و نیاز ارزی کشور می توان شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صادرات باشیم.

دشتیانه همچنین بیان کرد: در سال ۱۳۹۸، نسبت به سال ۱۳۹۹ صادرات فولاد افزایشی بود. اما این موضوع به دلیل جهش ارزی در سال ۹۷ بود. البته جهش ارزی را در سال ۹۹ هم شاهد بودیم اما به دلیل کنترل قیمت های داخلی صادرات محدود شد. درواقع هر زمان با جهش ارزی مواجه می شویم سیستم به دنبال مقاومت است که درنتیجه شاهد ایجاد رانت هستیم و درنهایت عقب نشینی سیستم از محدودیت ها رخ می دهد. به طور کلی در سال هایی که جهش ارزی رخ می دهد صادرات کاهشی می شود.

آن طور که پیداست جهش نرخ ارز و ورود دولت به صنعت فولاد توانست صادرات ایت بخش را با توجه به تامین نیاز داخل کاهشی کند. اما فعالان این بخش امیدوار هستند در سال جاری دولت همراهی بیشتر با صنعت فولاد داشته و موانع را از میان بردارد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا