تاپصنعت و معدنویژه ها

شتاب رشد تولید در معادن سنگ آهن

به گزارش خبرنگار صنعت کار، امیر صباغ مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان ایمیدرو در این نشست اظهار کرد: در دو‌سال اخیر شاهد بحران هایی همچون شیوع کرونا، افت تولید در معادن سنگ‌آهن و‌ زغالسنگ و… بودیم. در کنار این موضوع شاهد اقدام دولت ها برای تحریک اقتصاد جهانی از طریق کاهش نرخ بهره به پایین ترین ‌سطح خودبودیم.
وی تصریح کرد: در این میان چین به عنوان اولین شرکت از بحران کرونا خارج و افزایش سرمایه گذاری در حوزه مسکن و و زیرساخت به منظور مقابله با رکود را کلید زد.

صباغ تصریح کرد: معدنکاران بزرگ سنگ آهن تنها ۱.۷ درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته داشته اند، اما شتاب رشد تولید مطلوب است و عملکرد ماه گذشته به ۹۹.۴۱ میلیون تن رسیده که رشد ۳ درصد سالانه را به همراه داشت.
به گفته وی، به منظور تحقق اهداف سال، شرکتهای معدنی در نیمه دوم امسال بایستی به میزان قابل ملاحظه ای بر حمل سنگ آهن اضافه کند، بجز Vale برزیل که فاصله زیادی با هدف امسال دارد، انتظار میرود مابقی شرکت ها به این برنامه نزدیک شوند. بازار به دقت عملکرد این ۶ شرکت و ناحیه را رصد می کند و هرگونه سیگنال که نشان از عقبگرد باشد، عامل جهش قیمت سنگ آهن دنیا خواهد بود.

به گفته صباغ، مصرف فولاد جهانی در حال برگشت به حالت گذشته خود است. داده ها از بلومبرگ نشان می دهد که تقاضای جهانی فولاد حتی از PMI بخش تولید فراتر رفته و رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال قبل را به ثبت رسانده است.

وی‌بیان کرد: مصرف فولاد دنیا برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ می تواند به مرز ۲ میلیارد تن برسد.

صباغ افزود: محدودیت های دولت چین در کنترل آلایندگی، واحدهای آگلومره این کشور را محدود و اشتهای این کشور را به سمت واردات گندله پرعیار سوق داده است.

وی تاکید کرد: چین در یک چرخش استراتژیک نگاه خود به صادرات فولاد و فروآلیاژ را به واردات تغییر داده و ضمن حذف مشوق صادراتی۱۳ درصدی فولادسازان این کشور و افزایش عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی، تعرفه واردات را صفر کرد.

به گفته صباغ، در کشور ما قیمت زغالسنگ به نسبت ۲۶ درصد شمش خوزستان مشخص شده که فاصله چشم گیری با ۴۴ درصد جهان دارد. متاسفانه این موضوع بر مشکلات ذوب آهن اصفهان در تامین خوراک اضافه می کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا