تاپصنعت و معدنویژه ها

بحران زمستانی در کمین واحدهای سیمانی

به گزارش صنعت کار، واحدهای سیمانی همچون فولادی ها تابستان را با بحران برق پشت سر گذاشتند. بحرانی که توانست تا حدودی بازار این محصول معدنی را آشفته کرده و سپس با ورود وزارت صمت و الزامی شدن عرضه در بورس کالا، فعالیت دلالان کاهش و قیمت ها متعادل شد.

اما همچنان بحران در حوزه انرژی پا برجاست و این بار وزیر نفت درباره کمبود گاز در زمستان هشدا داده است و این یعنی واحدهای سیمانی باید منتظر بحران زمستانی باشند. اتفاقی که می تواند بازار در ماه های پایانی سال را در حوزه عرضه با مشکل همراه سازد.

تولیدکنندگان سیمان بارها نسبت به تامین گاز در زمستان اعلام نظر کرده اند و انتظار دارند دولت با تامین این نیاز از بروز بحران در بازار جلوگیری کند.

اما امسال با وجود کمبود برق در تابستان، قطع گاز در زمستان می تواند برنامه تولیدی این واحدها را دستخوش تغییر کرده و زیان اقتصادی را در برخی واحدها ثبت کند.

البته جایگزین مازوت به جای گاز از راهکارهایی است که می تواند به کمک واحدهای سیمانیی بیاید اما دولت باید اجازه ذخیره سازی این محصول را به تولیدکنندگان بدهد و وزارت نفت نیز تعامل خود با صنعت سیمان را افزایش دهد.

اما مهمترین موضوع برای ادامه حیات واحدهای صنعتی تعامل و برنامه ریزی از سوی نهاد های دولتی جهت تامین زیرساخت ها است. گاز اصلی ترین ماده برای تولید سیمان است و اگر این نیاز برای واحدهایی که امکان استفاده از مازوت را ندارند، تامین نشود بدون شک بازار با کمبود ارز بار دیگر با تنش همراه می شود.

از سویی دیگر صنعت سیمان در حال حاضر توانایی تولید ۱۰۰ میلیون تنی را در اختیار دارد اما این موضوع نیازمند تامین انرژی خواهد بود. در صورتی که این زیرساخت برای تولیدکنندگان سیمان فراهم شود می توان شاهد افزایش صادرات غیر نفتی در حوزه سیمان بود. اتفاقی که با ورود ارز به کشور می تواند اجرای طرح های توسعه ای را نیز افزایش و به دنبال آن اشتغالزایی خوبی به همراه داشته باشد.

درواقع تمامی حلقه های یاد شده به هم وابسته و اختلال در یک حلقه همچون تامین انرژی می تواند تولید، درآمدزایی و اشتغال را به خطر اندازد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا