صنعت و معدنویژه ها

۰ تا ۱۰۰حفاظت الکتریکی در تابلو برق

به گزارش صنعت کار، تمام برق ساختمان از طریق تابلو برق عبور می نماید. سپس برقرا در سراسر ساختمان توزیع می کند. به این ترتیب حفاظتالکتریکی بسیار دقیقی در مورد نحوه تنظیم آن وجود دارد. همهتابلوهای برق باید دارای یک کلید اصلی بوده، تا محافظت در برابراضافه بار و RCD (سوئیچ ایمنی) را در تمام مدارهای دیگر ازجمله مدارهای برق، روشنایی و لوازم الکتریکی (مانند تهویهمطبوع، اجاق گاز، اجاق گاز و خورشیدی) داشته باشند. در این مقاله نکاتی درباره حفاظت الکتریکی در تابلو برق آورده شده است.

چراحفاظت الکتریکی در تابلو برق بسیار مهم است؟

حفاظت الکتریکی در تابلو برق شاید جزئی به نظر برسد، اما میتواند تفاوت بین مرگ و زندگی در هنگام تماس با برق باشد. بدونسوئیچ های ایمنی، تابلوی برق هیچ حفاظتی در برابر شوکالکتریکی ایجاد نمی کند. سوئیچ های ایمنی تنها وسیله ای هستندکه در تابلو برق از افراد و حیوانات در برابر شوک الکتریکیمحافظت نموده و سیستم الکتریکی خانه بدون آنها ایمن نیست.

هنگامی که تنها یک کلید ایمنی در تابلوی برق وجود دارد، به اینمعنی بوده هر بار که نشت زمین (یا اختلال در مدار) را تشخیصدهد، تمام مدارهای متصل قطع می شوند. این مسئله ممکن استبرق کل خانه را تحت تاثیر قرار دهد! سوئیچ های ایمنی که بهدرستی کار نمی کنند باعث خاموش شدن بی وقت شده یا درصورت بروز خطا اصلا عمل نمی نمایند. RCDهای معیوب بایدجایگزین شوند تا ایمنی حاصل گردد. بهترین راه برای جلوگیریاز آسیب های ناشی از برق، داشتن برنامه مدیریت ایمنی وامکانات فعال و کامل است.

تجهیزات بسیار مهم برای محافظت در تابلو برق

همه ما در دنیایی زندگی می کنیم که حتی یک روز بدون برق زندهماندن غیرممکن است. بنابراین، ضروری بوده سیستم الکتریکیساختمان خود را در شرایط کارکرد خوب حفظ کنید.

محفظه تابلو

محفظه تابلو معمولا از جنس پلاستیکی یا فلزی بوده که وسایلحفاظتی را در خود جای می دهد. در این محفظه تمام مدارهایالکتریکی قبل از اینکه کابل ها در سرتاسر ساختمان توزیع شوندقرار دارد.

کلید اصلی

کلید اصلی منبع برق را از کل نصب جدا نموده تا بتوان آن را برایسرویس یا نگهداری خاموش کرد. همچنین برای کابل های برق(روی تابلوهای جدیدتر) محافظت در برابر اضافه بار ایجاد کردهتا در صورت مصرف بیش از حد، خاموش شود.

قطع کننده مدار(بریکر)

قطع کننده های مدار از بارگذاری بیش از حد کابل ها محافظتمی کنند. این مهم بدان معنی بوده که اگر جریان برق بیش از حد به وسیله مدار کشیده شود، قطع کننده مدار قطع شده تا از گرمشدن بیش از حد کابل و ایجاد آتش سوزی جلوگیری کند. جریان بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از لوازم خانگیبه طور همزمان روشن شده، کابل آسیب دیده، یا آب وارد دستگاهشده و باعث اتصال کوتاه گردد.

سوئیچ های ایمنی (RCD)

دستگاه های جریان باقیمانده (RCD) که به عنوان سوئیچ هایایمنی شناخته می شوند، برای محافظت از افراد و حیوانات دربرابر شوک الکتریکی طراحی شده اند. بدون سوئیچ های ایمنی،تابلوی برق هیچ حفاظتی در برابر شوک الکتریکی ایجاد نمی کند.سوئیچ های ایمنی تنها وسیله ای بوده که از انسان ها محافظتکرده و سیستم الکتریکی ساختمان بدون آنها ناامن است. هنگامیکه جریان نشتی وجود داشته باشد، RCD ها خاموش می شوند.این خاموشی زمانی اتفاق می‌افتد که برق از طریق شخص درطول یک خطای الکتریکی یا سایر اشتباهات انسانی جریانمی‌یابد. تمام مدارهای مسکونی باید دارای محافظ سوئیچ ایمنیاز جمله برق، روشنایی، اجاق گاز، تهویه مطبوع و واحدهای آبگرم هستند.

RCBO

RCBO دستگاه ترکیبی بوده که دارای یک RCD و یک مدار شکنمی باشد. آنها بیشترین سطح حفاظت را در برابر شوک الکتریکیو جلوگیری از بارگذاری بیش از حد مدارها ارائه می دهند.مدارهای موجود را می توان با جایگزینی قطع کننده های مدار باRCBO ارتقا داد تا حداکثر حفاظت سوئیچ ایمنی را فراهم کند.این مزیت افزوده، فضای بیشتری را در تابلو ارائه می دهد تا اگربه فکر اضافه کردن مدارهای اضافی هستید، بتوانید از ارتقاءتابلوهای پرهزینه جلوگیری کنید.

اتصال به الکترود زمین

الکترود زمین میله فلزی بوده که در خارج از ساختمان به زمینهدایت می شود. سپس مستقیما به تابلوی برق متصل می گردد.ارت/زمین، حفاظتی برای سیستم الکتریکی فراهم می کند که برایعملکرد ایمن تمام تجهیزات الکتریکی ساختمان حیاتی است.

در زمان انتخاب کلیدها و تجهیزات حفاظت الکتریکی در تابلو برق به این نکات توجه کنید.

نحوه انتخاب تجهیزات تابلو برق و ساخت آن تابع استانداردهایخاص داخلی و بین المللی می باشد. همچنین محل نصب انواعتابلو برق صنعتی، خانگی و یا فشار ضعیف از اهمیت بالاییبرخوردار است و در نحوه ساخت تابلو اینورتر و انتخاب تجهیزاتتاثیر بسزایی دارد. هنگام تعویض تابلو برق، نوع، آمپر ومدارشکن تابلو برق فعلی خود را در نظر بگیرید. پانل هایالکتریکی بر اساس تعداد مدارهایی که در خود جای می دهند ومیزان آمپری که ارائه می دهند متفاوت هستند. آمپر پنل فعلی خودرا که در قطع کننده اصلی آن ذکر شده، پیدا کنید. هنگام تعویضتابلو برق، یا با ظرفیت آمپر مدل فعلی خود مطابقت دهید، یا اگرنیاز برق شما افزایش یافته، آن را ارتقا دهید.

قیمت و خرید تابلو برق از تلمبه موتور غرب

مشکلات مداوم سوسو لامپ ها، سوختن فیوزها و خرابی تجهیزاتخانه مساله ای بوده که هیچ‌کس نمی خواهد با آن مقابله کند. اماهنگامی که این مشکلات به وجود آمد، زمان آن رسیده است کهتابلو برق خانه خود را تعمیر یا ارتقا دهید. دانستن هزینه از قبل بهشما کمک نموده تا تابلو برق را تعویض کنید و به شما در مواجههبا این مشکلات کمک می کند. مطمئن نیستید که تابلوی برقساختمانتان مطابق با استانداردهای فعلی برق است؟ تلمبه موتور غرب اطمینان حاصل نموده که دستگاه های محافظ در تابلو بهدرستی کار نماید تا از خانواده شما و هر فرد دیگری که درساختمانتان کار می کند، محافظت شود! بسته به اینکه آیا در حالارتقای تابلو به یک مدل جدیدتر و قدرتمندتر هستید یا آن را با یکمشابه جایگزین می کنید، هزینه متفاوت خواهد بود. بسته به میزانانرژی مورد نیاز برای کنترل، تابلوهای برق مختلف هزینه هایمتفاوتی برای تعویض خواهند داشت

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا