برگزیدهصنعت و معدن

دولت توانایی حوزه معدن برای افزایش درآمدهای ارزی را جدی بگیرد

به گزارش صنعت کار، برنامه “صبح و گفتگو” با موضوع نامه خانه معدن به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تقاضای تخصیص یک پنجم تسهیلات ارزی به این بخش در ارتباط تلفنی با الفت موسوی نماینده مجلس شورای اسلامی و حمیدرضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

موسوی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: در شرایط کرونایی کشور اولویت نخست حاکمیت در همه حوزه ها معطوف به جلوگیری از شیوع بیماری است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دوره پسابرجام تاثیرات خود را بر همه ارکان اقتصادی و اجتماعی به ویژه اشتغال و بیکاری گذاشته است افزود: در حال حاضر اولویت اول و دوم تامین اقلام بهداشتی و مایحتاج عمومی جامعه است.

وی با اشاره به ظرفیت های ویژه موجود در بخش معدن ایران اظهار کرد: ما با توجه به تنوع و ذخیره های مواد معدنی بدون وابستگی به خارج از کشور و به راحتی می توانیم مستقل شویم و لذا پیشتازی حوزه معدن در این عرصه و پیشنهاد به دولت کار بسیار خوبی است.

موسوی در ادامه این مبحث گفت: تخصیص تسهیلات ارزان قیمت و تعلق ۲۰ درصد از این منابع به بخش معدن به خاطر اینکه معدن ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می دهد مسئله ای قابل تامل و در عین حال قابل توجه نیز هست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت و مجلس و قوه قضائیه در سال جهش تولید توجه داشته باشند که بخش معدن متکی به توانایی های داخلی کشورمان است و باید به رونق این صنعت کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به اولویت های دولت در این شرایط مطرح کرد: اولویت نخست برای حمایت از تولید مربوط به صنایعی است به تولید داخلی و خوراک مردم مربوط می شود، اولویت دوم مربوط به صنایع بهداشتی است که مبلغی هم از صندوق ذخیره ارزی به آن تعلق گرفته و اولویت سوم نیز به کسب و کارهایی مانند خدمات و کشاورزی برمی گردد که باید به آن ها سهمیه داد.

موسوی یزد یادآور شد: در حال حاضر یزد از نظر ذخائر معدنی و تنوع در رده اول و دوم قرار می گیرد و نیازمند توجه ویژه دولتمردان و مسئولان ذیربط است.

وی توجه و حمایت از بخش خصوصی را راه حل نجات کشور از سختی های دوران پساکرونا دانست و تأکید کرد: ما به ویژه در این شرایط باید از بخش خصوصی حمایت کنیم.

در ادامه “صبح و گفتگو”، صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیان کرد: از طرفی تقاضا در کل دنیا به خاطر کرونا افت پیدا کرده و از طرفی این نامه هم تأکید دارد که بخش معدن می تواند بخش عمده ای از نیاز درآمدهای ارزی را پاسخگو باشد.

وی افزود: این ادعا قابل تحقق است و دولت هم که همیشه برای تخصیص تسهیلات به بخش صادرات غیرنفتی اعلام آمادگی کرده و لذا الان فرصت خوبی برای پیگیری این موضوع است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با اذعان به مشکلات فراوان در حوزه معدن به ویژه از نظر تجهیزات و واردات ماشین آلات و بروکراسی ها متذکر شد: اگر در این شرایط کرونایی که اقتصاد افت کرده گروهی ادعا کردند می توانند به افزایش درآمدهای دولت کمک کنند باید این فرصت را غنیمت شمرد و به این حوزه توجه کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا